woensdag 13 maart 2013auteur: sitebeheer

Persbericht Wiek Lenssen Filmprodukties: De kwestie soja

Uitzending op 21 en 24 maart bij  L1TV

Talkshow rond drie korte films van Wiek Lenssen, over de

relatie tussen Braziliaanse sojabonen en de Limburgse intensieve veehouderij.

De Kwestie Soja:

Op 1 oktober 2012 organiseerden een aantal organisaties  (Werkgroep Land- en Tuinbouw Noord-Limburg, stichting Behoud de Parel, Wiek Lenssen Filmprodukties en de SP) een tv-debat op de Floriade, over de relatie tussen Nederlands veevoer en Braziliaanse soja. Nederland is Europa's  grootste importeur van soja en de intensieve veehouderij is er de grootste afnemer van. Mato Grosso in Brazilië is dé plek waar de meeste soja wordt verbouwd, op reusachtige plantages. Nederland vaart dus wel bij het importeren van soja uit Brazilië, want ook voor de Rotterdamse haven levert dit veel werk en dus inkomsten op. En voor Brazilië is het een belangrijk exportproduct.

Maar het is niet alles goud wat er blinkt. De sojateelt gaat in Brazilië ten koste van kleine boeren, inheemse volken en miljoenen hectare aan tropisch regenwoud. De gevolgen voor mens en planeet zijn zeer ingrijpend. Weinig bekend is bijvoorbeeld het structurele geweld vanuit de Braziliaanse sojasector tegen indianen, boerenleiders en milieuactivisten die haar belangen in de weg staan. De films concentreren zich met name op deze aspecten, zodat ze vragen oproepen als: is de sojateelt wel duurzaam? Zijn er alternatieven?

Aan dit avondvullend debat deden mee: de Nederlandse Vereniging Diervoederindustrie (Henk Flipsen) , stichting Milieudefensie (Klaas Breunissen), de Nederlandse Akkerbouw Vakbond (Hans van Kessel) de SP (Henk van Gerven), Land en Tuinbouw Organisatie LTO (Peter Brouwers) , Dutch Dairymen Board (Sieta van Keimpema), stichting Wervel (Luc van Krunkelsven)  en landbouwdeskundige Guus Geurts. Niek Koning van de Universiteit Wageningen verzorgde de inleiding.

Bijzondere deelnemers waren verder drie Braziliaanse gasten die in hun eigen omgeving, omringd door sojavelden, in de drie korte films waren geportretteerd. De films gaven richting aan de deelthema's van het debat. Deze gasten waren: Genito Kaiowá, Guarani-indiaan, Nilfo Wandscheer, een kleine Braziliaanse boer en  Giba Veira dos Santos van de Braziliaanse ngo CIMI. Tijdens de talkshow gaven zij een toelichting op hun persoonlijke ervaringen met de sojateelt.

De duo-presentatie was in handen van agrarisch journalist Aart van Cooten en Jos van den Broek namens L1TV en de avond werd muzikaal opgeluisterd door het Parel Leed Aktie Groep (PLAG).  Inmiddels is het debat samengevat in een 40' durend tv-programma

Uitzending:  L1TV:

Donderdagavond 21 maart , vanaf 1900 uur

Zondagavond 24 maart, vanaf 20.30 uur.

Dit initiatief werd financieel mogelijk gemaakt door:

OxfamNovib/Growfonds, Milieudefensie, het ministerie van Buitenlandse zaken en de Europese Commissie. Met dank aan de Provincie Limburg.